Ik heb een mango gekocht

4 maart 2014

Groenteboer infographic

Als kind wilde ik graag dat alles bleef zoals het was. Want alles was goed. Pas toen ik iets met digitale media ging studeren leerde ik innovatie waarderen. Ik werd Apple-fan en updateverslaafde. Nieuw is goed, ook als het nog niet helemaal goed werkt, da’s logisch want het is net nieuw. Duh.

M’n fysio raadde me aan om behalve braaf mijn oefeningen te doen vooral gezond te eten. Dus ik naar de groenteboer. Ik loop naar binnen, recht op mijn doel af, langs de meloenen en de biologische zaden naar de mango’s en de eigengemaakte (niet zelfgemaakte!) andijviestamppot. Maar na twee stappen klinkt er een vermanende brul door de winkel van de groetemanvrouw: ‘Rechtdoor lopen meneer, de winkel is veranderd!’ Maar… ik moet dáár heen! Niks ervan. Er is een nieuwe route en die is er niet voor niks (zie infographic).

Terwijl ik wat tomaten en een broccoli verzamelde kwamen er meer klanten binnen die allemaal even onthutst rondkeken, de loopinstructie toegeschreeuwd kregen en vervolgens gehoorzaam opvolgden. In de winkel ontstond een gefluisterde saamhorigheid onder de klanten. Een mevrouw met een mand vol courgettes bekende zelfs dat ze stiekem toch de oude looproute had gebruikt.

Bij de kassa aangekomen (op de nieuwe, veel handigere plek) probeerde ik nog wat te lijmen. ‘U bent zeker de hele dag aan het roepen?’ Dat viel wel mee, maar ze overwoog wel een enorme IKEA-pijl boven het nieuwe looppad op te hangen. ‘Zo ziet u alles.’ En, vroeg ik, speciaal voor mij: ‘Snelste route naar de andijviestamppot’? Nee. Want dat is dezelfde route.

Okee, ik wen er wel aan. Nieuw is goed.