Recensie: 3voor12 op Pinkpop

13 juni 2011

Ik heb al eerder commentaar geuit op 3voor12 en dat heeft toen kleine relletjes veroorzaakt, wat deze keer helemaal niet mijn bedoeling is. Ik vind dat 3voor12 vaak puik werk levert en ken bovendien veel aardige mensen die er werken. Dat vooraf.

Ik had me ook voorgenomen de Pinkpopverslaggeving dit jaar gewoon niet te lezen, om ergernis te voorkomen. Maar de Pinkpop-livestream staat nu eenmaal naast de recensies, en door enkele verontwaardigde tweets ontkwam ik er toch niet aan. Negatieve recensies over je eigen band zijn nooit leuk, maar makkelijk weg te lachen. Recensies vol onzin over je favoriete bands zijn eigenlijk veel erger. Maar iedereen mag vinden wat hij wil, natuurlijk, en opbouwende kritiek is zelfs meer dan welkom. De recensies van 3voor12 zijn vaak goed geschreven en soms heel grappig (bijvoorbeeld als het over Coldplay of een andere kutband gaat). Toch vraag ik me een paar dingen af.

Waarom is 3voor12 eigenlijk dé Pinkpop-mediapartner?
Het toch een algemeen bekend vooroordeel dat 3voor12-journalisten houden van moeilijke indierock met gekke instrumenten en onbegrijpelijke teksten, of nog beter: instrumentaal, lekker ontoegankelijk. Live uitgevoerd door verlegen mannen met baarden die niet aan interactie met het publiek doen. Muziek komt uit op vinyl, is alleen verkrijgbaar via obscure labels en in hun vrije tijd maken deze artiesten vage videoclips en akelig moderne schilderijen. Ok, ik overdrijf een tikje.

Maar Pinkpop (het woord verklapt het al een beetje) is voor popmuziek. Je weet wel, catchy liedjes die het grote publiek kent van de radio. Makkelijk mee te zingen, de tekst doet er niet echt toe. Indien uitgevoerd door stadionbands voorzien van enorme lichtshows, vuurwerk en ballonnen. Of in het geval van een poppunkbandje afgewisseld met puberale sekspraatjes en wilde sprongen. Zo’n recensie van All Time Low is natuurlijk grappig, maar je maakt er én de band, én het publiek mee belachelijk. Als je het hele genre niet serieus neemt, schrijf dan niks.

3voor12 op Lowlands snap ik (alternatieve rock), 3voor12 op Noorderslag snap ik (nieuwe muziek), maar waarom is 3voor12 één keer per jaar ineens van de hitparade-pop? Waarom niet de Hitkrant? Sky Radio? Of waarom niet de rest van het jaar ook wat meer Foo Fighters en Hanson op 3voor12?

Waarom recenseren ze niet het optreden maar de artiest?
Als je als journalist naar een festival wordt gestuurd, neem ik aan dat je opdracht luidt: beoordeel de optredens. En niet de bands opzich. Wat me het meest stoort aan 3voor12-recensies, is de schijnbare verbazing over dingen die je al lang van tevoren had kunnen weten. Ja, Plain White T’s heeft geen diepzinnige teksten. Nee, Laura Jansen heeft geen uptempo liedjes zonder piano. De liedjes van Simple Plan lijken inderdaad op elkaar. Dat zijn gewoon feiten die een band maken tot de band die het is.

Ik lees toch ook nergens dat Tim Knol wel erg weinig vuurwerk heeft meegenomen, of dat het zonde is dat Deadmau5 geen gitaarballads speelt. En wat jammer dat Dazzled Kid niet gewoon Nederlands zingt eigenlijk. Dat wíst je toch al! Ik snap dat wat context in je recensie handig is voor mensen die de band niet kennen. Maar bewaar al te obligate observaties over composities, teksten en arrangementen lekker voor de cd-recensie. Vertel mij, als thuisblijver, hoe de show was! Speelde de band strak, zong de zanger zuiver? Keken ze vrolijk, hadden ze er zin in? Vertelden ze leuke grappen, speelden ze gekke covers, was er interactie met het publiek, klommen ze in het decor? Wat was de setlist, werd er geplaybackt, hoe reageerde het publiek? Zoveel te vertellen.

Waarom letten alle recensenten op iets anders?
De recensies zijn zo inconsequent. Als je bij Two Door Cinema Club de ingenieus opgebouwde liedjes prijst, kun je dat bij All Time Low ook doen. Als je het niet erg vindt dat Tim Knol met zijn rug naar het publiek staat, mag je bij White Lies ook niet zeuren over de podiumpresentatie.

De ene recensent is natuurlijk de andere niet, maar er zijn er bijvoorbeeld een paar die blijkbaar enorm veel waarde hechten aan diepzinnige teksten. De realiteit is dat het Pinkpop-publiek alles meezingt wat wel lekker klinkt. Boeiend waar het over gaat. Je bent op een popfestival, geen poëziewedstrijd. En waarom worden Scouting For Girls en Plain White T’s volledig afgeserveerd vanwege de inhoud van hun liedjes, en valt er niemand over de teksten van Go Back To The Zoo? So electric, oehoehoehoe oehoehoehoe oehoehoehoe oehoehoehoe.

Ik hoop dat 3voor12 veel en goed blijft schrijven. Misschien wat mensen aannemen die van Kane of Green Day houden. Of niet. Dan kan ik me volgend jaar tenminste weer lekker ergens over opwinden.

P.S. Kunnen er nog iets meer woordgrappen in de recensies?

27 Responses to “Recensie: 3voor12 op Pinkpop”

  1. J-One Says:

    De livestream was op cultura24.nl nog beter te volgen, zonder de twitterberichten. Of was het toch een soort van heimlijk genoegen om de reacties te lezen, zodat je bovenstaande tekst (die je donderdag waarschijnlijk al klaar had) bevestigd zag.

  2. Freek Says:

    Haha, als het over “Coldplay of een andere kutband” gaat hoeft het opeens niet meer in jouw straatje te passen. Typisch, doe je dus precies hetzelfde als wat je de 3voor12 recensenten verwijt.

  3. BDG Says:

    Goed stuk, ben het zeker met je eens. Maar wat Freek zegt is ook waar. Ze zijn headliner, het publiek staat keihard mee te zingen en de eerste rij staat sowieso met een zakdoek in de hand.
    Doe je het toch best aardig dacht ik zo. Of missen we hier een klein snufje sarcasme, Bram?

  4. Maarte Says:

    @ Freek, je bent je er van bewust dat dat over Coldplay een grap is om zijn punt te illustreren?

    Bram, ik snap je frustratie erg goed, maar ben me er ook van bewust dat ik om het hardst kutband roep als ik pinkpop op tv kijk. Het gaat niet zo zeer om de pretentie, of om de ‘echte muziek’. Maar de frustratie die het publiek bij mij oproept. Pinkpop is het gekke uitje voor popliefhebbers geworden, en dat niet iedereen dat 1,2,3 kan accepteren is natuurlijk wel te begrijpen. De frustratie als 20.000 roze hoedjes mijn favoriete band kijken en alleen meezingen tijdens ’59 sound’. Tuurlijk muziekbeleving is voor iedereen anders, en sommige zijn tevreden met de hits, maar ik ga anders met muziek om.

    Het probleem wat je beschrijft met 3 voor 12 komt hier ook uit voort denk ik, maar is ook iets wat bijna niet meer weg te denken is uit de hedendaagse recensiecultuur. 3 voor 12ers menen de waarheid in pacht te hebben, maar winden zich ook op over het gebrek aan kennis van het publiek. Dat ze er niet passen, of dat het publiek dient worden opgevoed is een ander vraagstuk. Een beetje tegengas is opzich niet verkeerd. Als je ongebreidelde lofzang wil moet je 3fm maar aanzetten, dat is het andere uiterste. Vroeger toen Up-Magazine nog niet zoveel van hun oplage kwijt moest aan 16-minners waren ze een stuk kritischer over bands die hun looks te veel lieten gelden, dat is nu nagenoeg verdwenen. Opzich positief, maar het geeft wel aan waar de prioriteiten liggen van een recensent.

  5. Diederik Says:

    Ik heb me ook geergerd aan de 3voor12 recensies, vooral het oordelen over de inhoud van de teksten, die eigenlijk volgens mij helemaal niet in de recensies naar voren zou moeten komen. Ga dan cd’s recenseren ofzo.

  6. Bas Says:

    Ik vind je echt nog heel vriendelijk. Mijn recensie: 3voor12mensen luisteren naar alles, echt heel breed, van coldplay tot radiohead en weten daarom altijd een heel stel negatieve punten aan een concert op te sommen. 3voor12 bestaat uit muziekliefhebbers en daarom zie je ze vaak euforisch schrijven over een goeie show. ONEE toch niet. Sportjournalisten zijn ook zeikerds, maar als ze iets mooi vinden gaan ze helemaal los. Waarom muziekjournalisten niet? Het zijn een stel zure zakken die geen gevoel hebben bij muziek en een performance. Haha! Nou, ik weet niet of dat per se waar is, maar het voelt vaak zo, he? Ik heb het idee dat de kritische blik belangrijker gevonden wordt dan de muziek, de passie en het gevoel. Als je niet kritisch bent heb je natuurlijk niet goed gekeken… of heb je je misschien blind gestaard op wat je zelf denkt dat je moet doen? Ik weet helemaal niet of dit geld voor iedereen die voor 3voor12 schrijft en er werken er een hoop die ik graag mag, maar al met al word ik behoorlijk treurig als ik er wat van lees. Ik vind het doodszonde dat het Nederlandse muzieklandschap wordt overspoeld met dit soort verslaggeving!

  7. Martijn Says:

    Uiteindelijk zijn dit allemaal persoonlijke meningen en staan de verkeerde mensen soms bij de verkeerde concerten, daar doe je niks aan. En dat ze alles uit de Excelsior-stal leuk vinden dat kun je van tevoren ook al bedenken, Tim Knol (of all fucking people) is voor hen een soort God, terwijl daar gewoon een blozende pad op het podium staat te rammelpoppen. Laten we wel wezen, of je nou naar Lifehouse, All Time Low, Simple Plan, Versaemerge, etc.etc. staat te kijken, het is allemaal middelmaat voor meisjes en jongens met make-up op. Daar gaat 3voor12 nooit iets goeds over schrijven, omdat het eenvoudigweg niet hun stylo is. Op Lowlands gaan ze Within Temptation e.d. ook wegschrijven en zijn de Arctic Monkeys de nieuwe Beatles, dat weet je gewoon al. Het feit dat PP 3 rete-dure acts heeft geboekt heeft ervoor gezorgd dat de rest van het festival gewoon erg dunnetjes was qua programmering, waardoor je snel bij acts uitkomt die nooit een fatsoenlijke recensie gaan krijgen. Het zou 3voor12 sieren als ze eens wat meer mainstream-pop gerichte journalisten zouden laten rondlopen, die de credible oogkleppen ook eens af zouden zetten.

  8. jos Says:

    Ik erger mij al geruime tijd aan dat hele 3voor12; alsof het heilig is wat zij roepen. Laat de bezuinigingen van de Publieke Omroep alsjeblieft ook 3voor12 treffen, dan kan er eens een frisse wind waaien; zowel op televisie als op internet.

  9. maurice Says:

    ga lekker buiten spelen bram met die vriendjes van je.. pinkpop was vroeger alternatief en poogt dat nog steeds te zijn.

  10. marlou Says:

    Je haalt de woorden uit mijn mond. Je hebt echt 100% gelijk. Ze hadden de recensies ook wel over elk ander optreden van de band kunnen schrijven ipv pinkpop.

  11. lisa Says:

    @maurice eej, hou die reactie dan maar liever even voor je.. je kan daar mensen mee raken! ik bedoel.. waarom ga je tijd besteden om hierop een slechte reactie te geven.. ik snap dat echt niet hoor! je doet alleen maar iemand pijn dus.. ?

  12. marianne Says:

    Bram, je hebt helemaal gelijk!

  13. Sjaak Says:

    Om dit stukje van Bram kan ik hartelijk lachen. Zeker omdat hij geen werkelijke haat uitdraagt naar 3voor12. Zo kun je dus ook commentaar leveren, in plaats van die eeuwige boosheid van iedereen.

    Ik moet toegeven dat ik me ook rot zat te ergeren aan het Pinkpop-publiek dat alleen maar bij de grote hits van de grote bands enthousiast doet. Met het gevolg dat ik de tv gewoon uit heb gezet. Dat kunnen jullie ook met de 3voor12 recensies: negeren wanneer het je niet zint! Heel makkelijk!

    Net zo makkelijk als iedere band de hemel in schrijven om de fans te pleasen. Daar word uiteindelijk ook niemand vrolijk van.
    Natuurlijk is iedere recensie, van welk blad/website dan ook, een persoonlijke mening van de betreffende schrijver. Een recensie is vrijwel nooit objectief, dus zal ook nooit iedere lezer het ermee eens zijn.

    Voor ‘echte’ fans van bands is ieder optreden van hun favoriet bij voorbaat al geweldig, ook al wordt er geen enkele zuivere noot gespeeld. Over vooraf een mening klaar hebben gesproken(!). Hetzelfde gaat op voor tienermeisjes die de bekkies van de jongens in een band wel lekker vinden en hun muziek dan automatisch ook top vinden (zie ATM-recensie van Atze de Vrieze). Bij die meisjes komt de muziek echt op het tweede plan hoor.

    Kortom: als het je niet aanstaat, gewoon negeren (tenzij het persoonlijk is natuurlijk)! Er zijn veel belangrijkere dingen om je druk over te maken!

    @jos: Ga er maar van uit dat de bezuinigingen van de Publieke Omroep 3voor12 ook treffen, maar verwacht er niet te veel voor terug (bezuinigingen, weetjewel)!

  14. Kelly Says:

    Ik ben het helmaal met je eens bram!

  15. Anne Says:

    @maurice,, hou je stomme reactie voor je jaah. Je raakt er mensen mee

  16. Marieke Says:

    Ik ben het compleet met je eens en ik vind dat 3voor12 sowieso een keer objectief naar de kwaliteit van een optreden moet kijken en dus naar de sfeer+muziek en niet ,zoals er eerder gebeurde, naar de gemiddelde leeftijd van het publiek. Daarmee heeft 3voor12 het namelijk al flink verknald bij mij door 16-jarige tienermeisjes als minderwaardig af te doen in hun recensie over een Only Seven Left optreden.

  17. Eloi Says:

    Ik denk niet dat Bram geraakt kan worden door zo’n ondoordachte reactie als die van maurice hoor meiden!
    Verdient niks meer dan een opgetrokken wenkbrauw. Maar jullie hebben zeker gelijk! Dat soort dingen zou je voor je moeten houden.

    Verder helemaal mee eens Bram! Het is zo onprofessioneel om je eigen mening over een band mee te nemen in een recensie over een optreden. Het is je werk! Als je niet in staat bent om voor jezelf een zekere objectiviteit te creeren als journalist, ben je gewoon niet goed in je werk!

  18. Sjaak Says:

    @Marieke: zie mijn eerdere reactie!

    Correctie m.b.t. mijn eerdere reactie: Atze heeft natuurlijk niet over ATM, maar over ATL geschreven! ATM (Automatic Teller Machine) was een totaal andere band.

  19. Larry Says:

    Goed gezegd bram,
    heb net ook al ff op de vpro site een leuke recencie op hun recencie geschreven. hopelijk steken ze er iets van op.

    maar in zekere zinnen heb je gewoon gelijk. VPRO mag voortaan lekker op een benefieten concert gaan staan waar ‘justin nozuka’ lekker door de microfoon staat te hikken en op z’n blote voeten de regendans staat te doen. daar is de 3voor12 voor gemaakt en niet voor PINKPOP!

    greetz

  20. Sanne Says:

    Ben het met je eens.
    Denk alleen dat het niet mogelijk is om een totaal objectieve recensie te schrijven, hoe hard je dat ook probeert. Maar sommige mensen van 3voor12 mogen wel iets meer hun best doen om objectief te zijn, of op z’n minst zo over te komen..

  21. Vera Says:

    Dit is de beste recensie die ik ooit gelezen heb! :D

  22. Martijn Says:

    Helemaal mee eens man. Ik erger me echt verschrikkelijk aan de recensies op 3voor12 die geschreven zijn door mensen die zich totaal niet verdiept hebben in de band of de muziek.

  23. Janique Says:

    Ik ben net zoals jij al die recensies van 3voor12 zat. Altijd kraken ze bepaalde genres af. En altijd zijn de poppunk/punkrock/emo/posthardcore of alles rond die muziekstijlen de lul. All Time Low gaf een geniale show weg met heel veel energie. Ik heb ervan genoten.
    Ook o.a. Simple Plan & VersaEmerge vond ik erg goed, en deze bands worden ook weer belachelijk beoordeeld. Ze moeten er óf een specialist op zetten die ook echt met een objectief beeld kan kijken naar een optreden (en niet alleen maar zeuren over de band en fans), óf ze moeten inderdaad gewoon niet meer schrijven over genres waar ze zelf toch geen interesse in hebben.

    Dus goede recensie Bram, ik ben het helemaal met je eens.

  24. maria Says:

    Ach… neem het niet zo serieus… er zijn zoveel schrijvers… en veel van hen recenseren omdat ze t leuk vinden en niet omdat ze zulke goede journalisten zijn… ma ik ben het eens: het gaat om het optreden en de sfeer er omheen… niet om de inhoud en het doordrukken van de eigen mening op een ongepaste manier…

  25. liz Says:

    Ik ben het helemaal met je eens! ik erger me dood aan die mensen die alleen maar slechte dingen schrijven over de bands die ik juist het leukst vind en dat ze bijv. tim knol helemaal geweldig vinden terwijl ik dat persoonlijk niks aan vind.. en wat zeurt trouwens iedereen over de dure hoofdacts zodat de rest van de acts een heel stuk minder waren? dit was de beste pinkpop line up ooit! en ik heb maar 4x bij het hoofdpodium gestaan hoor.. de 3fm stage en converse stage hadden naar mijn idee veel interessantere bandjes en acts. maar bram, ik ben blij om te lezen dat we hetzelfde over recenties denken, dus dit vind ik een goede recentie! :)

  26. Iris Says:

    “Als je het hele genre niet serieus neemt, schrijf dan niks.”

    Dat is zo waar. Alles wat je schrijft trouwens. Kritiek op bands als All Time Low en Simple Plan is niet erg, als deze hun optreden betreft. Of als ze met hun eigen muziek live niks kunnen toevoegen. Maar niet omdat het genre je niet aanspreekt. Hell yeah, ik ben het zo met je eens. Ik hoop op nog een rel, haha. ;-)

  27. Ook in recensies het publiek centraal! (s.v.p.) | Wernerbros.biz Says:

    […] zag dat Bram de Wijs van Only Seven Left ook zijn mening over dit onderwerp heeft verwoord, en dan met name gericht op 3VOOR12, n.a.v. hun Pinkpopverslaggeving. Eerlijk gezegd was het ook […]

Leave a Reply