OSL minidocu’s: de making of

9 mei 2012

Meteen toen we besloten hadden in december de studio in te gaan voor onze tweede cd, wist ik: dat moeten we even goed gaan vastleggen. We hadden eerder studiodagboeken gemaakt, maar het leek me tof om dit keer ook wat meer over de liedjes zelf te vertellen. Niet alleen om mensen meer bij het proces te betrekken, maar ook om vast wat muziek te laten horen van het album dat pas ruim anderhalve maand later uit zou komen.


foto: Tim Knol

In de studio
Dus namen we onze vaste videocamera (Sanyo Xacti VPC-FH1 met de Sanyo VCP-L 04 SWEX lens) mee de studio in en filmden iedere dag zoveel mogelijk. Zoals je een beetje merkt aan het eindresultaat ging dat sommige dagen wat beter en gestructureerder dan andere dagen. Het werkte goed omdat we probeerden per dag een liedje af te maken. Zo hebben we de hele jam (van ruim een uur) gefilmd waarin het arrangement van Turn Your Head Around tot stand kwam. Een ander hoogtepunt vind ik de zangopnames vanuit de vocal booth, waarin je hoort hoeveel emotie Bjørgen erin gooit. Voor de montage was het tof om veel drumtakes te filmen, die konden overlopen in de afgemixte versie van een liedje.

Het mooie aan deze camera is dat iedereen ‘m kan bedienen, dat het geluid goed is en er dankzij de groothoeklens steeds veel in beeld is. Bovendien is iedereen er al zo aan gewend (inmiddels zelfs producer Arno) dat ie rustig een uur in de hoek van de studio kon staan draaien zonder dat iemand ‘m in de gaten had. Dat leverde veel oprechte beelden van discussies en bloopers op.

Interviews
Toen we begin januari klaar waren in de studio, zocht ik een manier om alles aan elkaar te breien en vooral de ontbrekende stukjes van het verhaal aan te vullen. Er viel nog veel te vertellen over de inhoud van de liedjes en de werkwijze. Daarvoor leken interviews met alle bandleden me de beste manier, zodat iedereen zijn visie kon geven op de liedjes. We vroegen bevriend journalist Tim Veerwater (OOR) om ons te interviewen, zodat we afzonderlijk van elkaar en vrijuit konden praten over de opnames. Als ik zelf zou interviewen krijg je toch een andere sfeer. Bevriend cameraman Robin Datema filmde alles tijdens een lange middag in een studio in Rotterdam. We namen ook gitaren en een piano mee, om eventueel stukjes voor te spelen. En een laptop met álle demo’s en preproducties erop, om te laten horen hoeveel of juist hoe weinig er was veranderd aan een liedje. De shirts die we aanhebben zijn trouwens dezelfde als op de voorkant van de cd, met onze kinderfoto’s erop.

Het resultaat van de interviews zag ik dus pas bij de montage, en ik was zeer positief verrast. Iedereen had heel serieus en uitvoerig gepraat over de liedjes en Tim had ook nog wat algemene vragen gesteld over de band en onze plannen, die ik mooi kon combineren met de liedjes. Je ziet dat we het soms ongemakkelijk vinden om zo open te zijn, en dat we soms twijfelen wat we wel en niet willen vertellen. En dat in HD met een spot erop, heel mooi en eerlijk. Zeker bij Safe To Say -een liedje óver de band – zie je ons soms worstelen met de woordkeuze.

Natuurlijk bedachten we allemaal achteraf nog dingen die we hadden willen zeggen, maar er was genoeg materiaal om uit te kiezen. Ik wist zelf precies wat er in de studio wel en niet gefilmd was, dus ik probeerde daar tijdens de interviews ook rekening mee te houden. Om Tims vragen eruit te kunnen laten, was het belangrijk dat iedereen volledige antwoorden gaf, dus geen ‘ja’ of ‘nee’. Voelt soms onwennig, monteert heel fijn.

Montage
De eerste docu over Higher was een aardige bevalling omdat ik veel materiaal moest ordenen en een workflow moest creëren. Ik probeerde de studiobeelden, de interviews over de liedjes en de antwoorden op algemene vragen zo soepel mogelijk in elkaar te laten overlopen, en natuurlijk zo waarheidsgetrouw mogelijk te laten zien hoe een liedje tot stand kwam. 99% van de studiobeelden die je ziet in een aflevering zijn écht op de betreffende dag geschoten. Over sommige liedjes bleken we allevijf nogal uitvoerig gesproken te hebben, en over bijvoorbeeld Is It Me waren we allemaal in twee zinnen klaar. Dat verklaart de wisselende lengtes van de minidocu’s, hoewel ik er altijd naar streefde het rond de acht minuten te houden. Bij aflevering 7 ging het monteren inmiddels zo snel dat ik er makkelijk twee op een avond afmaakte. Tijdens het selecteren van materiaal vroeg ik me altijd af: zou ik dit zelf tof vinden om te zien van mijn eigen favoriete bands?

Reacties
We plaatsen iedere maandagmiddag (na werk/schooltijd) een docu op onze site. Zeker de eerste paar docu’s konden rekenen op veel en enthousiaste reacties. Het album en de single waren toen nog niet uit, dus iedere noot muziek die te horen was werkte als teaser. De aflevering over Love Will Lighten The Dark heeft nog steeds de meeste views, verklaarbaar omdat het de single is en hopelijk ook omdat het een mooi, persoonlijk verhaal is. Michiel Veenstra liet uit die aflevering zelfs een quote horen op 3FM voordat hij het liedje instartte. Muzikanten lieten weten het heel gaaf te vinden om te zien hoe het er in de studio aan toeging, fans waren blij met de nieuwe muziek en vertelden ook dat een liedje meer zeggingskracht kreeg nu ze het verhaal erachter kenden.


foto: Tim Knol

Volgende keer
Toch halen de views het niet bij onze ‘normale’ videodagboeken. Ik hoorde iemand zeggen “Ja, die minidocu’s kijk ik nooit, ik dacht dat die alleen maar over de muziek gingen”. Tja. In de videodagboeken wordt meer gekloot maar ik vind dat er in de docu’s ook behoorlijk veel valt te lachen. Misschien dat het woord ‘docu’ wel een saai en serieus imago heeft. Het zegt ook wel iets dat de bonus-blooper-aflevering nu al vaker is bekeken dan sommige reguliere afleveringen.

Ik zou volgende keer de algemene vragen eruit laten en zorgen dat we onder de drie minuten blijven. En ik zou nóg veel gestructeerder in de studio filmen: van ieder liedje ieder instrument, minstens één keer een volledige take. En vaker tussendoor mensen (ook producer Arno) aan het woord laten over wat we precies aan het doen zijn. De interviews zou ik ook anders aanpakken: iets over het schrijven, iets over het opnemen en iets over de betekenis. Niet filmen in een studio, zodat iedereen wat relaxter is. Misschien ook niet alle liedjes van de plaat behandelen maar vooral een paar uitzonderlijke gevallen. Hoewel je dan het risico loopt net iemands lievelingsliedje over te slaan. En een ander woord voor docu verzinnen? Ik sta open voor suggesties.


foto: Tim Knol

Ik ben erg blij met het eindresultaat, ik ben trots op de hele serie en ik ben ervan overtuigd dat het geholpen heeft mensen warm te maken voor ons nieuwe album Anywhere From Here. Naast het kunnen vertellen van een verhaal per liedje vind ik het mooiste dat je ziet hoe intens het was: een maand lang met z’n vijven opgesloten in de studio met als enige missie een fantastische cd maken. Het was vaak leuk en gezellig, soms zwaar en beklemmend en dat zit er allemaal in. En wat betreft het montagewerk ben ik ook tamelijk opgelucht dat we geen dubbel-cd met 28 liedjes hebben gemaakt.

Bekijk alle afleveringen op YouTube »

 

Leave a Reply