Drumblog 18 – De laptop

25 september 2012

Dit kastje (koffer, MacBook, interface, een boel snoeren) staat als trouwe metgezel iedere show naast me. Op de laptop staat niks behalve Logic en al onze backingtracks. Ja, we spelen met een backingtrack. Met als belangrijkste ingrediënt de clicktrack (metronoom) en instrumenten die wel op de plaat staan maar die we niet live kunnen spelen, voornamelijk synths en percussie.

Ik weet dat een backingtrack omstreden kan zijn: ik ken bands die er absoluut niet aan willen en ik ken bands die het liefst álles erop zouden zetten. Wij zitten er ergens tussenin denk ik, we willen ons publiek niet foppen, maar een dikke sound vinden we belangrijker dan what you see is what you get. Dit moet iedere band maar lekker voor zichzelf beslissen. Ik wil het vooral over het deel hebben dat het publiek niet hoort: de clicktrack.

Click?
Toen ik in 2007 bij de band kwam, zijn we gelijk met click gaan spelen, omdat ik dat nu eenmaal gewend was. Ik werkte met een Yamaha Clickstation. Later wisten we die via MIDI te syncen met een MacBook om een aantal samples te laten meelopen. Het werkte, maar het was kwetsbaar: de clickstation raakte om onverklaarbare redenen soms ineens uit sync en bij zware trillingen kapte de laptop ermee.

iPod
Voor onze tour met Destine in 2010 zochten we een simpeler alternatief en kwamen uit bij een iPod. Links de samples, rechts de click. De samples gingen via een DI naar de zaal, de click via een koptelefoonmixer naar inears van mij en pianist Roderick. Dat leverde als grote voordeel op dat ik in gevoelige pianostukjes niet door hoefde te tikken. Later, bij onze eigen tour stuurden we de click naar alle bandleden. Voordeel: iedereen weet wanneer we gaan beginnen zonder aftikken en je zit altijd in de maat. Nadeel: als iemand de click te hard heeft loert het gevaar dat hij niet op de drums maar op de click gaat leunen, wat vervelend is voor de drummer. De iPod werkte prima: in 3 jaar tijd is ie 2 keer overgeslagen omdat de bestanden te groot waren. Alleen jammer dat de samples mono moesten.

MacBook
Zeker voor de dikke synthesizers van onze nieuwe plaat leek het ons belangrijk om stereo samples te hebben. Dus werken we nu met een interface met 3 uitgangen: 1 keer click en 2 keer samples. We hebben de harde schijf van de MacBook vervangen voor een flashdisk zodat deze niet gevoelig is voor trillingen. En alles muurvast in een koffer gebouwd zodat het makkelijk te vervoeren is.

Overigens: als je live met in-ears en click gaat werken zou ik wel zorgen voor een eigen geluidstechnicus die precies weet wat je wil. Te harde click is irritant, een te zachte is funest. En ik was laatst bij Ram’s Pocket Radio in Paradiso waarbij de lokale FOH-tech vrolijk de click de zaal instuurde. Die bestond trouwens uit een koebel met een keiharde fluit op de één, dus het had eigenlijk wel wat.

Logic
We werken live met Logic waarin 2 sporen click zijn: één met de daadwerkelijke tikjes en één met aanwijzingen. Voordat het liedje begint hoor je mij de titel noemen en 1…2…1, 2, 3, 4 aftellen. Zo kan niemand zich ooit vergissen of verkeerd invallen. Bij eerdere tours stonden er ook wel eens geinige teksten op als “Ok jongens, nog 4 maten, loop maar naar het podium hoor!”. Toen we met Anberlin speelden hoorde ik dat zij tussen de liedjes door (alleen op hun in-ears) opzwepende quotes uit Braveheart hebben staan, ook leuk.

Logic is niet ideaal: het is gedoe om even de setlist aan te passen en ter plekke bedenken dat je een refreintje wil herhalen zal niet lukken. Ik kom drummers tegen die prettig met Ableton Live werken, maar zij noemen weer andere nadelen daarvan. Logic ken ik goed en het is nog nooit vastgelopen. De clicktracks staan als gebouncde waveforms op een spoor, dat scheelt rekenwerk.

Strak
Wat doet met click spelen voor je als drummer? Word je er onstrak van omdat je gewend bent ergens op te leunen? Dat is niet mijn ervaring. Tijdens de repetities voor onze albumtour speelden we soms bewust zonder click, en dat ging perfect: alsof de click in m’n hoofd zit. Een tip voor drummers die er moeite mee hebben: als je de click niet hoort, zit je goed. Zodra je ‘m hoort, zit je ernaast.

Leave a Reply