Drumblog 15 – Triggers

20 september 2012

Eerder schreef ik een serie blogs over hoe de drums van ons tweede album zijn opgenomen, dit keer een serie over live drums. En dan niet over m’n drumkit maar over alles eromheen. Vragen en verzoekjes zijn welkom.

Triggers? Schande!
Wat Autotune voor zangers is, zijn triggers voor drummers. Not done, of in ieder geval niet iets om over op te scheppen. Toch zijn er weinig cd’s meer waarop geen pitchcorrectie voor zang is gebruikt en bij veel drums die je hoort is gebruik gemaakt van samples. Waarom dan niet live?

Toen we in de studio zaten en voor ieder liedje een andere snare, andere microfoons of andere vellen gebruikten, vroeg ik me soms af hoe we dit in godsnaam live gingen doen (en schreef er ook een blog over). Zou het tof zijn om live ieder liedje met exact de drumsound van de plaat te spelen? En handig?

Live
Ik ben het bij repetities gaan proberen: niet met 10 verschillende snares, maar met één lekkere sample. De perfecte sound heb ik nog niet gevonden, dus live heb ik de trigger nog niet ingezet. Vanaf de volgende show wél, met één representatieve sample van de plaat. Als dat bevalt zou ik kunnen uitbreiden naar meer verschillende sounds en ook de kick. Ik zie voor me dat we in de toekomst nog iets verder de elektronische kant op gaan, en daarvoor is een trigger bij uitstek geschikt.

In een zaal is het natuurlijk weer anders: hoe hard moet de sample uitgestuurd worden, wat is een mooie mix? Er er moet geen faseverschil ontstaan waardoor de complete snaresound naar de knoppen gaat. Ik zie ook bands die de snare-sample van de plaat gewoon mee laten lopen op de backing track. Nadeel: je hoort het. Live sla je misschien niet exact op de tel waardoor een flam onstaat, en je kan niet even een andere fill doen.

Geluidsman
Heb ik dan geen vertrouwen in onze geluidsman? Zeker wel. Tot voor kort was dat Sander (werkt nu bij Graveland Studio) en nu is dat Yves. Mijn snaregeluid is altijd goed. Ik zie de trigger meer als een leuk speeltje voor effecten. En ik zou niet 100% sample-geluid gebruiken, maar altijd een mix maken met de akoestische klank. Het is tof dat je een soort constante kwaliteit kan bieden: waar je ook speelt, hoe de techniek daar ook is, mijn snare klinkt (ongeveer) hetzelfde. Sander benadrukt trouwens dat goed spel en goed stemmen de basis vormen van een mooie sound.

Roland
Ik gebruik de RT10-S trigger van Roland en ik ben tevreden over de gevoeligheid ervan. De trigger is niet aangesloten op een laptop maar op een eenvoudige standalone drumpad, waarmee ik nog een paar andere samples aanstuur. Daarover morgen.

Een voorbeeld waarbij twee opvallende snaresounds gebruikt zijn op onze plaat:

Leave a Reply